همه چیز در مورد نورگیرهای اسکای لایت

نور طبیعی نورگیرهای اسکای لایت می تواند فضای ساختمان شما را به طرق مختلف بهبود بخشد. غوطه ور شدن فضای داخلی با نور طبیعی می تواند روحیه ساکنان آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و در عین حال زیبایی بیشتری آن ببخشد.

علاوه بر این، نور روز همچنین می تواند به بهبود بهره وری انرژی، کاهش هزینه های انرژی و تنظیم دمای خانه شما کمک کند. بدون شک یکی از بهترین راه ها برای وارد کردن نور طبیعی به خانه استفاده از  نورگیرهای اسکای لایت (Skylight) است.

در ادامه، راهنمای انواع نورگیر را در اختیار شما قرار می دهیم که می تواند به شما در انتخاب سقف شیشه ای مناسب برای ساختمانتان کمک کند.

سرکار خانم مهندس توتزاری تولید کننده معروف Skylight در ایران و خاورمیانه است.

نورگیر چیست؟

نورگیرهای اسکای لایت سازه ای زیبا هستند که به جای مصالح معمولی برای سقف ساختمان از شیشه ساخته شده اند.

در واقع این سقف ها راه حل هایی زیبا و سازگار با محیط زیست برای نورپردازی ساختمان های مسکونی یا تجاری هستند. این سیستم ها با استفاده از نور طبیعی به جای برق به عنوان منبع نور در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند. ایجاد یک سازه خود ایستا پایدار با قابلیت مقاومت در برابر نیروهای برف، باران، باد و همچنین مقاومت در برابر گرما، سرما، رطوبت، صدا و هوا با استفاده از دو فلز فولاد و آلومینیوم در کنار هم امکان پذیر است. نصب نورگیر در ساختمان تجاری علاوه بر تامین نور طبیعی، حس بیرون بودن را برای ساکنین داخل ساختمان القا می کند.

پروژه نورگیر استین گلس مرکز خرید سینا همدان

انواع نورگیر شیشه ای

نورگیرها بر اساس عملکرد و ظاهر به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. در اینجا چند نوع مهم وجود دارد:

نورگیرهای مسطح

نورگیرهای مسطح

هنگام تصمیم به نصب نورگیر بر روی سقف ملک خود، به حداکثر رساندن میزان نور طبیعی که وارد ساختمان شما می شود اغلب اولویت شماره یک شماست. نورگیرهای اسکای لایت مسطح از چندین واحد قاب شیشه ای دو، سه یا چند لایه تشکیل شده است. این شیشه ها معمولا از پشت عایق بندی می شوند تا تبادل حرارت در داخل و خارج ساختمان به حداقل برسد. ویژگی بارز این نوع سقف شیشه ای داشتن دید واضح به آسمان با کمترین مانع است.

اسکای لایت های فانوس

اسکای لایت های فانوس

نورگیرهای فانوس که برای یک خانه مدرن یا امروزی ساخته شده اند، منظره ای عالی از آسمان به شما می دهند و تا 3 برابر بیشتر از پنجره های عمودی، نور طبیعی بیشتری به شما می دهند. آنها همچنین با تجزیه و تحلیل و بازتاب نور توسط تقاطع های فانوس شکل، جلوه زیبایی ارائه می دهند. مزیت این حالت هرمی به حداکثر رساندن نور دریافتی و به حداقل رساندن دید قاب سقف است.

سقف شیشه ای پاساژ طلا حکیم هاشمی بازار تهران

نورگیرهای گنبدی شکل

نورگیرهای اسکای لایت خانگی روشی چشم نواز برای قرار دادن نور طبیعی در اتاق هستند. این سقف های شیشه ای منحنی در گذشته بسیار مورد استفاده قرار گرفته اند و امروزه نیز بسیار محبوب هستند. دلیل اصلی سرمایه گذاری صاحبان خانه بر روی نمای سقفی این است که نور طبیعی بیشتری را به خانه یا محل کار خود اضافه کنند. سقف های شیشه ای گنبدی به اتاق نور بیشتری نسبت به انواع تخت می دهد. انحنای طرح گنبد به آن اجازه می دهد تا نور خورشید را خم کند و فقط مقداری نور به اتاق اضافه کند.

یکی از چیزهایی که می تواند بر روحیه شما تأثیر منفی بگذارد این است که آسمان شما پر از باران یا برف است. سقف های شیشه ای گنبدی این مشکل را ندارند. این طراحی باعث می شود که باران و برف به راحتی از سقف شما دیده شود. بنابراین بدون توجه به آب و هوای بیرون، می توانید از نورگیر خود لذت ببرید.

مزایای اسکای لایت Skylight

نور طبیعی (و گرمایش خورشیدی) را به ساختمان اضافه کنید.

بزرگترین مزیت نورگیرهای اسکای لایت این است که نور طبیعی را به فضای شما وارد می کند. در نتیجه، این نور گرمای خورشیدی را برای شما به ارمغان می آورد. چرا این ممکن است برای شما مهم باشد؟ نور طبیعی خلق و خو را بهبود می بخشد و حتی به عملکرد در محل کار کمک می کند. همچنین گرمایش ساختمان با نور خورشید می تواند در هزینه های گرمایش در فصل سرما صرفه جویی کند.

نورگیر تجاری

هوای تازه و تهویه بهتر

پنجره های نورگیر را می توان برای ورود هوای تازه باز کرد. به تهویه کمک می کند، هوا را تازه می کند. بنابراین بدون روشن کردن کولر، فضای زندگی شما را خنک می کند.

صرفه جویی در هزینه های انرژی (برق و گرمایش)

همانطور که در بالا ذکر شد، نور خورشید در فصول سرد می تواند فضاهای شما را گرم کند و هزینه های انرژی شما را کاهش دهد.

مناظر طبیعی و “افزایش فضا” به ساختمان

مانند دیوارهای آینه ای، Skylight می تواند اتاق را بزرگتر نشان دهد. علاوه بر این، می توانید آسمان شب یا طبیعت را در روز ببینید.

خواب بهتر، صبح روشن تر

با یک سقف شیشه ای در اتاق خواب آرام زیر ستاره ها بخوابید. همچنین به خورشید اجازه می دهد تا به عنوان یک “ساعت زنگ دار طبیعت” عمل کند، که می تواند به تنظیم ریتم شبانه روزی شما کمک کند و حس کلی رفاه شما را افزایش دهد.

زیبایی ساختمان را افزایش دهید

تغییر عناصر تزئینی ساختمان مانند نورگیرها می تواند ارزش خانه شما را افزایش دهد. همچنین ارزش فروش مجدد را افزایش می دهد و فضایی جذاب و نور طبیعی به اتاق می بخشد.