پروژه سقف شیشه ای دفتر وکالت
در طی بازسازی یک دفتر وکالت واقع در الهیه تهران , نورگیر قدیمی که بر روی فضای پاسیو قرار داشت برداشته شد. این فضا در طراحی جدید تبدیل به محلی برای انتظار ارباب رجوع شد. با توجه به زمان زیادی که افراد در این فضا سپری می کنند, توجه به زیبایی آن قطعا بسار اهمیت دارد.
سقف شیشه ای استیند گلس اجرا شده در آن توانست به زیبایی این قسمت از دفتر کمک بسیاری نماید و همچنین ورود نور طبیعی را به زیبا ترین شکل میسر نماید.
طرح اجرا شده شیشه های استیند گلس این پروژه تلفیقی از مدرن هندسی در قسمت قوس ها و کلاسیک در قسمت های فلت بود که با رنگ بندی بسیار لایت و تن رنگی طلایی و کرم اجرا شد.
این ساختمان قدیمی در منطقه فرمانیه تهران , از ساختمانهای اصیل منطقه شمیرانات بوده است که مالک جدید آن تصمین به حفظ ساختمان و انجام یک بازسازی کامل در آن گرفت. بر روی راه پله اصلی ساختمان دهانه گنبد به قطر 3.5 متر قرار داشت که بایستی بر روی آن یک فرم گنبدی شکل قرار می گرفت. درخواست کارفرما در این پروژه جلوگیری از شدت نور زیاد بود تا بتواند علاوه بر حفظ نور دچار شدت نور آفتاب نیز نباشد. همچنین توجه به بحث اشراف ساختمانهای اطراف نیز مورد نظر ایشان بود. از همین روی بهترین گزینه استفاده از شیشه های استیندگلس بر روی گنبد بود تا علاوه بر همه موارد ذکر شده , زیبایی را نیز به فضای داخلی هدیه نماید. طراحی و اجرای این گنبد زیبای شیشه ای توسط مجموعه ایراچی انجام شده است.
ساختمان شخصی ساز متعلق به یکی از پزشکان حاذق این شهر دارای یک ووید مرکزی و یک فضای شاه نشین بر روی بام این ساختمان بود. با توجه به حساسیت های کارفرما و خانواده مخترم ایشان , طرح ها بار ها چک شد و رنگ بندی اجرایی تغییراتی داشت تا در نهایت مورد نظر و تایید کارفرما قرار گرقته و برای تولید در کارگاه ایراچی قرار گرفت.
گنبد شاه نشین ساختمان با طرحی کلاسیک و کمترین میزان رنگ طراحی و اجرا شده است و گنبد ووید داخلی سبکی فانتزی با رنگ بندی های بیشتر دارد. هر دوی این گنبد ها در نمای ساختمان دید داشته و زیبایی بیرونی و داخلی اهمیت فراوانی دارد.
یکی از زیباترین و پرخاطره ترین پروژه های استین گلاس اجرا شده گنبد شیشه ای بیضی بود که در ووید یک ساختمان مسکونی متعلق به خانواده قوامی انجام شد . در این پروژه که طراحی و اجرای آن توسط زهرا توت زاری و تیم اجراییش انجام شد , چالشهای فراوانی پیش روی قرار داشت . وجود یک لوستر بسیار زیبا و البته بسیار بزرگ که امکان حرکت دادن نداشت یکی از این موانع بود . مقطع بیضی و همچنین نامتقارن بودن آن از دیگر چالشهایی بود که تیم ما با آن دست و پنجه نرم کرد و در آخر به زیباترین شکل ممکن ساخته و به انجام رسید .
اولین استین گلاس خم در ایران با این پروژه آغاز گشت . گنبد شیشه ای که با طرح مینیمال و ساده خود در یک پنت هاووس توسط مهندس یگانه طراحی و توسط زهرا توت زاری اجرا گردید . اجرای این گنبد شیشه ای سرآغازی بود برای معرفی و ساخت چنین پروژه هایی در فضاهای داخلی و بیرونی ساختمان . این گنبد با استفاده از اتاقک بالایی آن آب بند شده و به صورت یک سازه کاملا خوابیده بر روی ووید لابی طراحی و اجرا شد . شیرینی اجرای این گنبد برای اولین بار در ایران هنوز هم باقی است .
مهراز یکی از جذاب ترین پروژه هایی بود که زهرا توت زاری در آن طراحی خاصی رابه نمایش گذاشت . استفاده از تکنیک رنگ های کوره ای , نقاشی روی شیشه و استین گلاس توانست در این پروژه زیبایی خاصی را با تلالو نور به ظهور رساند . استفاده از شیشه های فیروزه ای , تراشدار در کنار رنگهای صورتی ترکیبی بود که در این گنبد شیشه ای به زیبایی جلوه گر شد . گلهای طراحی شده در لچکی های سازه نگاه مخاطب را از سطح به اوج می رساند و عظمت گنبد شیشه ای را در نگاه بیننده صدچندان می کند .
گنبد شیشه ای با نقوش ایرانی و شیشه های رنگی(استین گلاس) و زمینه ای از شیشه های اوپال , توانسته این اثر زیبای معمارگونه را تبدیل به نگینی کند در مرکز این ساختمان مسکونی . آثار زهرا توت زاری به عنوان هنرمند معاصر در میراث فرهنگی ایران به ثبت می رسد و صاحب و مالک این سازه های منحصر بفرد به واقع مالک یک اثر از میراث فرهنگی کشور می باشد . ارزش افزوده ای که نام این هنرمند بر یک اثر عظیم و دست سازه ای ایجاد می کند توانسته ارزش آن را در مقیاس یک اثر هنری بسیار منحصر بفرد و خاص تعیین نماید . انجام این پروژه توسط تیم زهرا توت زاری و با طراحی ایشان در شهر ارومیه انجام شده است .
زمانیکه یک طراح ارشد داخلی قدم در مسیر طراحیهای خاص معمارگونه مینهد , تفاوت طرحها و نقشها به ظهور میرسند . طراحی در یک فضای مذهبی و بکارگیری نقوش و خطوطی که خود در واقع مفهومی از باورهای مذهبی را ندارند و هریک در جزء عضوی بی مفهوم هستند ولی در کثرت و قرار گیری در کنار یکدیگر مفهومی از تقدس , الوهیت , نورانیت و مذهب را به نمایش می گذارند به طور قطع نیاز به دانش و آگاهی از علومی دارد که تبلور آن در یک سازه مذهبی به نمایش در آمده است . نورهای رنگی که با چرخش از پایین به بالا رسیدن به مفهوم خداوند را برای افرادی که در این محل در حال عبادت هستند جلوه گر می سازد . استفاده از شیشه های رنگی (استین گلاس) در فضاهای مذهبی در دنیا تعریف مختص به خود را دارد و همه هنرمندانی که آثاری در این زمینه دارند به این نکته توجه داشته اند . از جمله این هنرمندان زهرا توت زاری است که در طراحی و خلق این اثر جاودان که در مسجد اهل تسنن (جابری ) به اجرا درآمده قدرت اجرایی خویش را به ظهور رسانده است.
طراحیهای خاص آیینه از ایران قدیم , ونیز و مورانو الهام بخش زهرا توت زاری بوده اند برای طراحی و ساخت آینه دکوراتیو منحصر بفردی که می تواند در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار گیرد . آینه هایی که به طور انحصاری برای هریک از صاحبان آنها با توجه به شخصیت و خواسته هایشان ساخته شده و تنها یک عدد از هر کدام از آنها وجود دارد . آیینه حجمی با تراش و پتینه و گلهایی از شیشه های دست ساز مورانو زیبایی باشکوهی را برای این آیینه دکوراتیو فوق العاده که بر روی شومینه نصب شده است ایجاد کرده اند .طراحی و اجرای خاص این آیینه اثر نهایی را قابل مقایسه با آیینه های دست ساز ایتالیایی ساخته که انجام آن تنها از یک هنرمند آشنا به تکنیکهای متعدد شیشه گری , با تجربه سالیان متمادی و آشنا به اصول طراحی بر می آید .
تزیین دیوار با آینه دکوراتیو تکنیکی بود که شاید بسیاری از افراد آن را اجرا کرده باشند ولی استفاده از آینه و خط نگاری آن هم خط نستعلیق اصیل ایرانی توسط آینه بر روی دیوار , شاید هنرنمایی بود که زهرا توت زاری در یکی از پروژه های خود آن را طراحی و اجرا نمود . طراحی صحیح کار با آگاهی از ماهیت آینه و همچنین استفاده از تکنولوژی واترجت توانست در اجرای صحیح و کامل این پروژه تاثیر گذار باشد . استفاده از دو رنگ آیینه در این دیوارنگاری طرح را به خوبی نمایان ساخت و با تلالو نور توانست زیبایی منحصر بفردی را در فضای داخلی ایجاد نماید .
نورپردازی سقف با استفاده از شیشه های رنگی (استین گلاس) دست ساز در این محموعه ساختمانی انجام شد . طراحی اختصاصی آن با توجه به موتیفهای به کار رفته در سایر قسمتهای ساختمان توسط زهرا توت زاری انجام شده و در کارگاه ایشان اجرا شد . تیم نصب مجموعه با ظرافت و دقت لازم سازه و شیشه ها را در محل نمصب کردند . در کلیه پروژه ها ایشان با وسواس زیادی قسمتهای پایانی کار مانند نورپردازی و دکور مرتبط با سازه را چک کرده و به پایان می رسانند .